joi, 21 martie 2013

Casa cu două balcoane (poezie de Ion Pribeagu)

Motto:
În această lume slută
Un strop de umor ajută!


Ion Pribeagu (1887 - 1971)

CASA CU DOUĂ BALCOANE

Pe strada Toamnei, unde,
Pomii-şi scuturau povara,
Locuia o cuconiţă
Blondă şi frumoasă: – Clara!

Avea trup de crin, – şi gură
Roşie ca o muşcată,
Sânii, – doua crizanteme
Şi era şi măritată.

Soţul ei, Avram Barbulea
Voiajor prin toată ţara,
Pleca luni de dimineaţă
Şi venea sâmbătă seara.

Astfel că, în alte zile,
Clara dulce, drăgăstoasă,
Marţi şi joi, să se distreze
Mă primea pe mine-n casă.

Îi citeam poeme, versuri,
Mă-mbătam de glasul ei,
Ne spuneam poveşti şi-n urmă,
Petreceam, ca de-obicei.

Casa-n care dragei mele
Îi fusese scris să şadă,
Avea două apartamente
Cu balcoanele spre stradă.

Jos în gang, urcai pe-o scară,
Care-aşa din construire,
Nu avea altă intrare,
Nu avea altă ieşire.

Iar alături şedea Sprinta
Cu bărbatul său, Haim-Malne,
Care-avea tot astfel casa
Şi tot astfel de balcoane.

Nimeni, nimeni, numai scara
Luminată de un bec,
Mă ştia când vin la Clara,
Mai ales, ştia când plec.

Vremea-şi împletea cununa
Şi destinul priveghea,
Să gustăm din fericirea,
Dragostei, – şi eu şi ea.

Da-ntr-o noapte violentă,
Când cu draga mă distram,
Se aude paşi pe scară
Şi ea-mi spune: – Vine Avram!

Mă îmbrac în fugă, fulger,
Vinovat ca un borfaş,
Şi deschid în grabă uşa
Şi-mi dau drumu-n balconaş.

Doamne, Tu, care scăpată-i
De la jertfă pe Isac,
Fă şi-acuma o minune
Şi mă-nvaţă ce să fac?

Şi precaut, fără voie,
Instinctiv, eu fac un salt,
Şi-ntr-o clipă sunt alături
În balconul celălalt.

Situaţia e gravă
Simt în creier un ciclon,
Ce mă fac dacă vecinul
Mă găseşte în balcon?

Să sar jos – cu neputinţă
Trotuarul e departe,
Simt în cerebel o luptă
Şi pe viaţă şi pe moarte.

Şi deodată se deschide
Uşa-ntr-un moment fatal,
Şi-n chenarul ei apare
Soţul Clarei, – personal!

Eu îngheţ şi gura-mi mută
Nici o şoaptă nu îndrugă,
Şi ridic în semn de spaimă
Braţele, în semn de rugă…

Pe când el, văzându-mi halul
Ca să-mi cruţe umilinţa,
A dedus fără-ndoială,
Că am fost surprins la Sprinta.

Şi întelegând din semne
Că-i cer milă ca un prost,
Mi-a dat mâna să sar iarăşi
În balconu-n care-am fost!

A deschis cu grija uşa,
Nici un zvon să n-o alarme,
Şi, cu patos, i-a spus Clarei
Care se făcea că doarme:

- Nu ţi-am spus eu, Clara dragă,
Cum că Sprinta-i o stricată?
Uite, de-unde are blană,
Skong, cu care-i îmbrăcată!

Vino-ncoa, poete dragă
Şi îţi jur pe Dumnezeu,
Că n-o să te ştie nimeni
Nici soţia, nici chiar eu!

M-a condus de mână vesel,
Iară eu priveam cuminte,
Trupul Clarei strâns în braţe,
Cu o oră înainte.

Şi când m-am văzut în stradă
M-am rugat, c-aşa mi-e firea,
Să trăiască inginerul
Care-a construit clădirea.

Fiindcă, ce faceam eu dacă,
Mă păştea un ghinion,
Şi aceasta casă-a Clarei
Avea numai un balcon?

poezie satirică de Ion Pribeagu

12 comentarii:

  1. Superba! :))
    Multumesc!
    O zi frumoasa Cristi!

    RăspundețiȘtergere
  2. Din cate vad iti place Ion Pribeagu....:) Suna bine poeziile lui.O zi faina iti doresc

    RăspundețiȘtergere
  3. Răspunsuri
    1. @Raul: Postez poeziile care imi plac. Biografia am prezentat-o pe scurt cu alte ocazii.

      Ștergere
  4. M-a cucerit umorul domnului Pribeagu inca de la prima pozeie a sa pe care am citit-o aici la tine. Nici de data asta n-a dat gres. :D
    Zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A fost unul dintre cei mai mari umoristi din Romania. O zi buna, Andreea! :)

      Ștergere
  5. Cum de ti-a venit aceasta idee absolut fantastica de a-i "promova" versurile lui Issac Lazarovici ? EXCEPTIONALA IDEE !!! Pun pariu cu dumneata , ca multi dintre cei ce te viziteaza pe blog { fara sa le contest cultura }habar-n-aveau despre el sau versurile sale .In ceea ce ma priveste am cunoscut versurile sale in urma cu ...mai bine de 45 de ani in urma si de atunci l-am pus alaturi de poetii dragi mie din literatura romana si nu numai .Scrie exceptional .Multe dintre versurile sale se refera la personaje din Bucuresti, unde a si locuit , pe vremea cand facea texte , pentru Constantin Tanase .Inca o data felicitari pentru idee si...daca ai timp si chef ...vezi poate gasesti prin lucrarile sale aceea poezie ce are versurile :"La lumina orbitoare a unui felinar ...stins , Sta un mos ...drept in picioare si citea ...pe burta-ntins !"Sunt al dracului de curios daca a scris-o el sau....oricum stiu ca poezia n-are nume asa incat nu m-ar mira sa n-o gasesti .Insa multi i-o atribuiau lui si de aceea ....Cu multumiri si inca o data :FELICITARI !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am citit poeziile lui Ion Pribeagu pe net si intr-o carte mai veche. Mi-au placut foarte mult de la prima lectura. Daca vrei sa citesti sau sa recitesti mai multe versuri scrise de el, da click pe eticheta ION PRIBEAGU de la finalul postarii.

      In privinta versurilor de care ai amintit, nu stiu daca ele au fost scrise de Pribeagu. O sa mai caut, sa vad cine este autorul lor.

      Pana una alta, uite ce versuri am mai gasit pe net! Nu e mentionat autorul.

      Pe-o carare lunga-scurta
      Un om se ducea venind.
      N-avea cap si n-avea gura
      Si mergea singur vorbind...

      Intr-o noapte-ntunecoasa
      Soarele lucea pe cer...
      Iara eu cu barca-n casa
      Ma plimbam ca un boier

      Multumesc mult pentru apreciere, Marian!

      Ștergere
  6. Am dat click-ul respectiv si...am gasit ...mai mult decat in visul meu ! Sincere multumiri Cristi Milla !

    RăspundețiȘtergere